Terug (in Perth) kijkend op een geweldig WA - Reisverslag uit Perth, Australië van Irene N - WaarBenJij.nu Terug (in Perth) kijkend op een geweldig WA - Reisverslag uit Perth, Australië van Irene N - WaarBenJij.nu

Terug (in Perth) kijkend op een geweldig WA

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

09 November 2007 | Australië, Perth

Hai allemaal!
Ik ben vanavond weer aangekomen in Perth, na een geweldige tijd aan de westkust! Wat is het mooi, wat is het toch een prachtige natuur. Afgelopen maandag ben ik richting Denham gegaan. Eigenlijk zondag op maandag nacht. Toen we daar aankwamen, te laat, want de Greyhound was zoals altijd veel te laat, waren we ook al veel te laat voor de shuttle naar Monkey Mia. Geen dolfijnen dus die dag :(. Ik was samen met Martin, een Zwitserse jongen van bijna 31 die ik in Coral Bay had ontmoet. Toen maar geprobeerd een auto te huren om ERGENS heen te kunnen, maar dat is helaas niet gelukt. En dan voel je je wel een beetje gevangen. Je weet dat er zoveel mooie dingen te zien zijn, maar het is te ver om te lopen of te fietsen en je hebt dus echt een auto nodig. Maar goed, het is reizen, dus niet alles kan gaan zoals jij wilt, jammer dan. Dus lekker in de zon gezeten, wat geslapen, gelezen, een relaxte dag dus. In mijn dorm zaten nog wat meiden die vrijwilliger waren voor de Monkey Mia dolfijnen, die mochten ze eten geven enzo! Gaaf he! Ik had er ook nog aan gedacht, maar had er te weinig tijd voor (minimum is 4 dagen, maximum 2 weken). 1 van die meiden was Nederlands, uit Smilde, wel weer grappig dus. Die avond gebbqt met Martin en Nicolas, ook uit Zwitserland (maar dan het Franse gedeelte) en die meiden waren er ook. Was gezellig. De volgende dag vroeg op, om naar Monkey Mia te gaan. Eerst was er nog sprake van dat de shuttle niet zou rijden, omdat 6 november een Zeer Belangrijke dag is in Australie, bijna net zoals Koninginnedag bij ons. Dan is het namelijk Melbournecup dag. De belangrijkste paardenraces van het jaar, waarop iedereen zijn geld in zet, en waar de vrouwen hun mooiste (of lelijkste??) hoedjes uit de kast halen. Toen werd er besloten dat de shuttle om kwart voor 12 zou komen om ons op te pikken vanuit Monkey Mia in plaats van half 4. Jammer, want dan konden we na de dolfijnvoering niet met een wildlife tour mee, maar ok, we konden de dolfijnen zien! En die hebben we gezien! Geweldig! De eerste keer, we kwamen net op tijd aan, waren er 10 dolfijnen, waarvan er 4 of 5 te eten kregen. Alleen de vrouwtjes krijgen eten. De mannetjes kunnen agressief worden en de jonkies moeten eerst maar leren om zelf hun visje te vangen. En die visjes, die mochten de toeschouwers geven! En guess wie er aan 2 dolfijnen (gedurende 2 voeringen) een visje mocht geven? Ondergetekende! :D. Heel erg gaaf. De eerste keer wilden er blijkbaar niet zoveel mensen, want ze moest echt vragen, wie wil er en ik dus euh, ikke? En de tweede keer vroeg dat NL meisje of ik een foto wilde maken van haar en haar dolfijn en dat heb ik gedaan, wel meer. En als beloning mocht ik een visje geven...! Heb een heel coole foto waarop ik dan sta en de dolfijn aan het 'lachen' is. Dat doet je dan wel weer denken aan de Hitchhikers guide to the galaxy... Voor degenen die hem niet hebben gezien: Ga maar kijken. :P. Tussendoor nog een redback gezien! Scary! Hij kwam even naar beneden vallen... Er was ook nog een 3e voering, om 10 over half 12, met wel 1 dolfijn. Ja, dat komt ook voor. Ze kunnen tot 12 uur langskomen voor wat vis, en het hangt er helemaal vanaf of ze honger hebben of niet of ze wel of niet willen komen. Maar goed, wij werden opgehaald, en gingen naar de bowlingclub. Daar was een speciale lunch met het kijken naar de races. Heel gezellig, met die meiden, en Martin en Nicolas dan. En op het moment dat de races dan afgelopen zijn, is het gokken net begonnen, want ze doen ook kop of munt, of een soort roulette of... Gaat er heftig aan toe qua geld daar hoor. Met dat kop of munt gaat het soms om meer dan 100 dollar. Das een leuk bedragje. Ik heb zelf 1 dollar ingezet op de roulette, maar toen ik die verloor vond ik het al niet meer leuk. En ik heb een GAMBA gegeten... Moet zeggen, zo vies was het niet :). We kregen er ieder 5 bij de lunch, en ik dacht komop Ireen, probeer er nou eens eentje. En nouja, wat ik zeg, zo erg was het niet :S. 1 was wel genoeg trouwens :D. Daarna terug naar het hostel, lekker in het zonnetje een boek gelezen en mijn bus voor de volgende dag geboekt. In de Internetroom zat nog een redback in een web, wist even niet hoe snel ik weg moest komen... :D Die woensdag ging ik naar Kalbarri, om 4 uur sochtends :S. Vroeg! Martin en Nicolas bleven in Denham, om nog wat tours daar te kunnen doen. Ik moet zeggen, ik vind en vond het erg jammer dat ik zo weinig tijd had hier, ik had ook nog zoveel willen doen. Maar goed, Kalbarri. Om 11 uur waren we daar (want de Greyhound was te laat...) en ook daar gold weer, zonder auto kan je niet zo veel. Gelukkig (?) waren er 3 Duitsers, 2 meiden en 1 jongen, die wel een auto wilden huren voor de volgende dag en ik kon mee. Ik nog wel gezegd, nou graag, maar ik spreek niet zo Duits. Geen probleem, dan zouden ze Engels praten. Die dag nog lekker aan het zwembad gelegen met een boek. Heerlijk. En die avond gebbqt met 2 Australiers, die ik ook al in Coral Bay had ontmoet en 1 NL, 1 Engelse en 1 Franse jongen en een duits meisje. Die reden met zn 4en in een busje en hen had ik ook al ontmoet in Coral Bay. Wel grappig, de westkust is echt van hee wanneer zie ik je weer? In die plaatsjes is vaak maar 1 hostel, dus je hoeft ook niet te vragen in welk hostel iemand gaat zitten. Maar goed, de BBQ was erg gezellig, de jongens gezellig dronken en ik had het gewoon naar mijn zin (en nee ik drink nog steeds geen bier). Het werd een beetje laat en de volgende dag moest ik om ongeveer 8 uur op, omdat ik met die Duitsers rond 9 uur had afgesproken. Auto opgehaald, Kalbarri in. Best gezellig, mooie natuur. Ze spraken half Duits, half Engels, nou prima. En opeens, ergens tegen de middag begonnen ze alleen nog maar in het Duits te praten. En ze hadden eerder al gevraagd of ik mee wilde BBQen, en dat wilde ik wel. Maar toen ze alleen Duits aan het praten waren... Hmmm. En dan ben ik natuurlijk zo'n tuthola die niks meer zegt en er ook niks van zegt. Maar toen ze om 4 uur vroegen of ik van rode wijn hield heb ik gezegd dat het mij verstandiger leek om niet met ze te gaan BBQen, omdat het duidelijk was dat ze graag Duits spraken, dat ze dat blijkbaar lekker vonden, maar dat ik het niet leuk vond om niet mee te kunnen praten en het niet leuk vond om ze niet te begrijpen. En wat werd er gezegd? Niet oh, sorry, zullen we niet meer doen of wat dan ook, maar: Dus je gaat niet mee BBQen? ik: nee. Zij: Ok. :S. Weet je ook weer hoe je gewaardeerd wordt... Vervolgens bleef het overigens wel 20 minuten stil en praatten ze alleen nog Engels, dus de boodschap was overgekomen. Was wel blij dat ik een boek mee had genomen. :). En die avond heb ik lekker weer met die NL en Franse jongen en Duitse meisje gegeten. Veel gezelliger. Wel geen BBQ, maar het gaat om de gezelligheid toch? En ook die avond was het weer gezellig. Niet zo laat gemaakt als de eerste avond, omdat iedereen de volgende dag wegging. De Greyhound om 8 uur sochtends. Viel nog wel mee. En guess what? Hij was... Te laat. Maar dit keer minder dan een uur. Wow. Mag in de krant! (We hebben een keer 3 uur vertraging gehad en hebben gehoord van mensen die 4 of 5 uur vertraging hadden, dan ben je niet blij). Op het overstappunt (er rijdt alleen een klein shuttletje naar Kalbarri) Martin nog gezien, die ging naar Kalbarri. Wel grappig! En die jongens en dat meisje kwamen daar tanken, tegelijkertijd. En in de bus zat Nicolas, die ook naar Perth ging. Wat een toevalligheden. Half 6 waren we dan in Perth. Eerst nog een stukje met de trein. Alhoewel, meer een metro. Al noemen ze het de trein. Toen op zoek naar het hostel, ik wilde graag naar de YHA. Bleek de YHA daar al 2 jaar niet meer te zitten (en bedankt eenzame planeet), dus kon ik dat hele eind terug lopen, plus hetzelfde eind de andere kant op. Grrrr. Dan zou je willen dat je niet zoveel in en om je backpack had. Maar, ik moet zeggen, het was het waard. De YHA hier is nieuw, mooi, ruim, licht, luxe... Wel duur, maar hee, ik hoef niet altijd op mijn geld te letten he! De supermarkt was alweer dicht, dus heb in een Aziatisch winkeltje noodles gekocht, was alweer lang geleden. En nu dan toch even mijn verhalen bijwerken! Morgen ben ik nog een dagje in Perth, en hoop ik de resten van de Batavia te vinden en te zien. Ik weet alleen niet zeker of dat in Perth is, de eenzame planeet is er wat onduidelijk over. En Perth verder nog wat verkennen. En als het goed is, zijn die 3 jongens dan in Perth, en ga ik met hen uiteten. Vervolgens gaat zondag dan mijn trein, terug naar de bewoonde wereld! En jaaa, ik weet het, ik heb veel mannengezelschap gehad afgelopen tijd, maar neeee, geeneen haalde het bij mijn liefie. T voelde wel lekker trouwens om gewoon 'one of the guys' te zijn, niet zo gecompliceerd als vrouwen kunnen zijn. ;).
OK! Hier laat ik het weer bij! Dikke kus voor jullie allemaal!
PS, mochten jullie mensen weten die dit ook wel eens zouden willen lezen, dan kunnen die zich zelf aanmelden op de site, links ergens. Of je stuurt mij een mail met het emailadres, dan komt het ook goed!

Oh, ik word nog even persoonlijk:
@Tessa: GEFELICITEERD met je verjaardag! En komt dichtbij he, je reis!

@ Judith: Alvast voor morgen GEFELICITEERD met je verjaardag! En stiekem heb ik al een kadootje voor je. Maar in mijn backpack, dus je zult moeten wachten... ;)

@Minke: OOK voor jou, voor morgen GEFELICITEERD! Enne, ik heb geen TomTom, dus geen kinderspel voor mij hoor.

@Virgillia: Wat is Mucha? En, niet mijn zusje teveel verwennen hoor..! :D.

@ Marije: Ha, ik moet van Freezz mijn spullen al buiten uitpakken, ver van ons huis (gras) om te voorkomen dat er leuke beestjes meekomen het huis in. Want inderdaad, je weet maar nooit. Heb wel tegen Freezz gezegd dat hij me mooi mag komen helpen, voor mij is het dan namelijk EXTRA koud!

@Es: Bijnabijnabijna! Al zenuwachtig? Gewoon lekker gaan slapen in het vliegtuig :P. Bel je morgen nog even. Heb weer bereik, dus sms me maar als je wakker bent (is 10 uur prima?).

@Marina: Ik wil wel de veranderingen in je huisje snel zien dan als ik terug ben! Sprak Linda net op MSN, en we hebben afgesproken dat we de week nadat ze terug is meidenavond hebben, als dat voor jou uitkomt natuurlijk! :). Dus dat is... even denken... 11 januari.

@Joke: Nog steeds lekker aan het nagenieten? Wat fijn dat de reunie zo'n succes was!

@Freezz: Ik vond dat driften anders niet zo hoor... Vertrouw dan niet zo op mezelf... :S. Op die momenten dacht ik wel, o zat ik nu maar achterop bij Freezz... Dan had jij misschien ook wat gedurfder gedaan en, naja. Maar toch, ben wel trots op mezelf dat ik het heb gedaan en ik vond het echt leuk (op het laatst :P).

@Mam: Ik heb de foto gezien van jou met Storm, wat een schatje is het toch! En ben je al aan het idee gewend dat je de komende weken kinderloos bent, met Elize in Amsterdam en Es en mij nog verder weg?

@Rob en Netty: Zijn jullie al weer beter van de griep? Wat vervelend toch. Hoop dat jullie er niet teveel last van hebben gehad. En wat leuk die boottocht!

@Ties: Super om ook een berichtje van jou te krijgen! En ook bedankt voor je Batavia melding. Ik was het alweer vergeten (omdat ik toch niet naar de westkust zou gaan), maar nu ga ik morgen op zoek! Er is een Western Australian Museum in Perth, dus ik heb goede hoop. In een andere plaats, Geraldton, is bijna alles genoemd naar de Batavia. Batavia Backpackers, Batavia cafe etc... Wel grappig, tis tenslotte ONS schip!

@Peggy en Stefan: Fijn dat de kaart is aangekomen, en inderdaad, het duurt nu niet lang meer voor ik mijn lief kan knuffelen!

  • 09 November 2007 - 13:21

    Freezz:

    Whooohooo eindelijk Dolfijnen :D cool! *generaliseermodeaan*maar aan duitsers heb je niks :p*generaliseermodeuit* morgen bellen :D !!
    KUS

  • 09 November 2007 - 14:23

    Minke:

    dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht! wow!!!

  • 09 November 2007 - 17:04

    Esther:

    Hi Skat!

    Ben helemaal van de stuiterhyperdestuit!
    Vandaag laatste dagje gewerkt.

    Golftas is gepakt, morgen ga ik mn backpack nog een keer uit- en inpakken.

    Morgen bellen is goed. Of vanavond...? Wanneer is voor jou morgen?
    Oh, als IK wakker ben. Ok. :) Ik las eerst dat ik jou moest wakker smssen... lol.

    Bijnabijnabijna! Bibberdebibberdebips!

  • 09 November 2007 - 17:11

    Joke:

    Dank voor je beeldende verslag, Irene. Ik benijd je om de dolfijnen, fantastisch! Knap, hoe je de "Duitsers" even terecht wees......Ik mail je binnenkort met een verslag van de reunie. We krijgen elke dag nog enthousiaste bedankjes via telefoon, mail of post, erg leuk. Vandaag een gure dag, met veel wind, kou, regen- en hagelbuien. Tot gauw via de mail, lieve groet, Joke.

  • 09 November 2007 - 22:38

    Marlous:

    Ze komt er aan je zus. Alles is gepakt. Morgen is het uitwuiven en wensen en dat ik met haar mee kon om je even te zien. Moet nog even wachten tot de kerst. Hier kou en storm en heel hoog water! En zondag St Maarten. Wie moet nu al het overgebleven snoep opeten?
    Dag lieverd! er is mail onderweg!
    Kus
    M

  • 11 November 2007 - 13:57

    Akke En Bennie:

    Lieve Irerne.Wat heb je weer veel leuks beleefd.We volgen je met veel plezier.ook van wege je super schrijf stijl. En wat is een redback,een spin mischien?Je kunt nu al een beetje afgaan tellen,he maar eerst nog fijn met Esther verder op ontdekking.Alvast veel fijne dagen toegewenst Wat leuke ontmoetingenen dol fijn de dolfijnen gevoederdVandaag 10/11 alle foto s gezien was dus wel spin!Heel mooi!hartelijk dank ,veel lief s Oma en Opa! A en B.

  • 13 November 2007 - 07:54

    Virgillia:

    Alphonse Mucha is een Tsjechische kunstenaar die tekeningen maakt van vrouwen.. echt waar.. ik kan er uren naar staren... zoo mooi en gedetailleerd.. en stiekem ook wel een beetje sexy.. :) geen andere bedoelingen hoor ;).. haha! Elize had hem geintroduceerd aan mij toen we in praag waren :d

    Nou zaterdag je zus uitgezwaaid op schiphol!! Nog 5 weekjes en dan zijn jullie weer thuis!! Gaat echt snel..!

    T is wel erg cool dat je dolfijntjes heb gevoerd..! en die foto's dan! echt super vett!!
    Nou Ireen.. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verhaal!

    Hele dikke Kus van Virgillia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik wil graag mijn reisdagboeksite gebruiken om iedereen die geinteresseerd is, op de hoogte te houden van mijn reis naar Australie eind augustus. De voorbereidingen, de belevenissen daar en uiteraard mijn terugkomst eind december.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 30647

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2007 - 20 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: